Waarde van ICT in crisistijden
De corona-crisis laat ons opnieuw beseffen hoe afhankelijk we zijn van het geweldige werk in de zorg en medische wetenschap. Vergeleken met de rest van de wereld is Nederland een ongelofelijk goed georganiseerd land. Dat geldt ook voor de manier waarop wij omgaan met technologie. Moderne ICT oplossingen geven overheden, particulieren en bedrijven mogelijkheden voor communicatie, thuiswerken, samenwerken. Dit is inmiddels onmisbaar gebleken bij het voortzetten van (bedrijfs)processen op afstand. Bedrijven die de kansen en mogelijkheden en internet (Cloud oplossingen) al gebruiken, ondervinden dan ook minder hinder van de huidige situatie dan de organisaties die behoudend zijn met nieuwe ICT toepassingen.
Moderne zorg
Als deze corona-crisis tien of twintig jaar geleden had plaatsgevonden, waren de uitwerking en gevolgen daarvan totaal anders geweest. Vooral omdat de zorg en medische wetenschap er toen heel anders uitzagen. Nu is de interne organisatie van ziekenhuizen en andere zorgverleners in grote mate geautomatiseerd, zodat capaciteit- en personeelsplanningen kloppen, de communicatie over patiënten zo goed mogelijk is, administratieve en logistieke processen optimaal zijn en er snel geschakeld kan worden als dat nodig is. Wetenschappers, virologen en epidemiologen hebben vandaag de dag de beschikking over krachtigere computers, slimmere software en nieuwe oplossingen voor big data, artificial intelligence en data analytics, waarmee modellen ontwikkeld kunnen worden, betrouwbare voorspellingen kunnen worden gedaan en betere beslissingen kunnen worden genomen. Heel veel nieuwe ICT oplossingen ondersteunen inmiddels het lovenswaardige werk van duizenden zorgprofessionals.
Thuiswerkers en hun leidinggevenden zien de mogelijkheden van nieuwe technologie, ook voor straks als de crisistijden voorbij zijn.

Moderne communicatie
De snelheid waarmee de overheid in staat is te communiceren met burgers is ongekend. Radio en televisie bestonden uiteraard al, maar inmiddels is bijna iedereen mobiel bereikbaar. Internet, social media, nieuws-apps met pushberichten en NL-Alerts zorgen ervoor dat burgers razendsnel zijn geïnformeerd. Thuiswerk is mogelijk dankzij wifi en krachtige breedband internetaansluitingen en een reeks praktische apps en tools (zoals Microsoft Teams). Video calls, doktersbehandelingen op afstand, online lessen en schoolexamens, webinars in plaats van live cursussen, zelfs feestjes die online gevierd worden (bijv. met houseparty). Heel veel is nu mogelijk en opent thuiswerkers en hun leidinggevenden de ogen voor het toepassen van deze technologie, ook buiten crisistijden.
Moderne bedrijfsoplossingen
E-commerce is inmiddels wijdverbreid in vele branches, voor zowel particuliere als zakelijke klanten. Webwinkels bestaan als vanzelfsprekend naast fysieke winkels en de eerste winkels die vrijwillig hun deuren sloten waren de winkels die kunnen terugvallen op goedwerkende online platformen en logistieke systemen voor voorraadbeheer en transport management. Maaltijdbezorgers en online supermarkten die volledig draaien op nieuwe technologie, hebben het drukker dan ooit.
Nogmaals; zij die de nieuwe technologie al omarmden, schakelen makkelijk over op de nieuwe werkelijkheid. Dat gaat allemaal minder eenvoudig voor bedrijven en organisaties in sectoren met een traditionelere business of een behoudender management. Bij hen is de inzet van moderne ICT oplossingen minder vanzelfsprekend. Het contrast tussen deze meer behoudende bedrijven en bedrijven die de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in een goede infrastructuur (internet, mobiele communicatie, samenwerken op afstand) en moderne Cloud oplossingen, is dan ook groot.
Beter voorbereid met ICT
Bedrijven met moderne ICT oplossingen in huis hebben dus minder moeite met de situatie. Zij schakelen relatief snel naar thuiswerken of een aangepast bedrijfsproces, zonder dat de business daar per saldo onder lijdt. Veel kan namelijk gewoon doorgaan: klantcontact, sales en service op afstand dankzij online CRM oplossingen, alle personeelsgerelateerde zaken gaan door dankzij een online HRM systeem, projecten gaan door dankzij goede projecttools, er wordt eenvoudig en gezamenlijk doorgewerkt in dezelfde documenten dankzij goede Cloud-opslag en online document management (DMS) oplossingen en administratieve, financiële en logistieke processen lopen door dankzij moderne financiële software, online ERP oplossingen en warehouse en transport management systemen (WMS en TMS) in de cloud.

Vooruitkijken
De huidige situatie is uniek en hopen we niet meer mee te maken en de (economische) wereld zal nooit meer hetzelfde worden. Het beste wat we eraan over kunnen houden is kennis over hoe we het de volgende keer anders en beter kunnen doen. ICT kan helpen is zeker en wordt nu ook aangetoond, maar ook na deze corona-crisis Cloud toepassingen meer gebruikt blijven worden in organisaties. En misschien is het een goed moment om plannen te maken voor na de crisis en goed na te denken over welke belang uw bedrijf heeft bij een optimaal gebruik van de mogelijkheden die er qua moderne ICT oplossingen en bedrijfssoftware zijn. Neem eens contact op om (online) hierover van gedachte te wisselen.
Met dank aan: www.ictinformatiecentrum.nl