Op 12 april 2017 heeft KPN de uitfasering van ISDN1 EV, ISDN2 EV/MV en PSTN MV (samen aangeduid als ISDN) diensten per 1 september 2019 aangekondigd. Deze maatregel is één van de stappen die KPN zet in het traject van portfolio rationalisatie. In een aantal expert-sessies met afnemers is door KPN een Plan van Aanpak opgesteld, waarin de verschillende onderwerpen behorende bij een uitfasering zijn opgenomen. De ISDN1/2 dienst wordt uit-gefaseerd en de apparatuur waarmee KPN deze dienst aanbiedt is aan het einde van haar levensduur. U zult bestaande ADSL (ISDN) en ADSL2+ (ISDN) breedband verbindingen moeten migreren voor de ‘end-of-life’ datum.

ISDN wie kent het niet?

In de jaren ’90 wilden we ineens allemaal mailen en internetten. De enige manier om verbinding met internet te krijgen was inbellen via de telefoonlijn. Bellen of faxen en internetten tegelijk kon niet, tót ISDN (Integrated Services Digital Network) werd uitgevonden. Daarmee konden bedrijven 2 tot 30 lijnen tegelijk gebruiken. Veel bedrijven gebruiken dan ook nog steeds ISDN voor de telefooncentrale, PIN, alarmsysteem of de noodlijn in de lift. Maar de ontwikkelingen hebben niet stil gestaan en de alternatieven zijn goedkoper, flexibeler, professioneler én eenvoudiger te beheren.

Wat gaat er concreet gebeuren?

De uitfasering van ISDN is inmiddels ingezet en op 1 december 2018 wordt de eerste stap gezet: vanaf die datum is het niet meer mogelijk om ISDN orders en migratie orders naar ISDN in te leggen. Tevens kunnen vanaf 1 december 2018 geen verhuisorders worden ingelegd voor ISDN naar centrales waar geen ISDN meer actief is. Met ‘change line orders’ kan u in de komende periode migreren naar een toekomst vaste WBA dienst zoals onder andere ADSL2+, (B)(V)VDSL of FTTH/O (fibre to the Home/ Office). Deze EoS (end-of-sale) en EoL (end-of-life) data liggen in lijn met de aangekondigde End of Life van ISDN1/2 per 1 september 2019.